Κορωνοϊός: Πώς θα τον αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα

Κορωνοϊός: Πώς θα τον αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα
11 Μαρτίου 2020 | Άρθρα

Κορωνοϊός: Πώς θα τον αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα

Facebookpinterestlinkedinmail

Κορωνοϊός, το καυτό θέμα των ημερών. Πώς θα αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα την κατάσταση και πώς θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε τον φόβο και το άγχος που τον συνοδεύουν;

Σε αυτό το άρθρο θα συζητηθούν τα βασικά σημεία για τη διαχείριση του άγχους που προκαλεί αυτή η συγκυρία και στη συνέχεια μπορείτε να ανατρέξετε και σε παλαιότερα άρθρα για το άγχος και τη διαχείρισή του που έχουν γραφτεί κατά καιρούς στην ιστοσελίδα. 

Γιατί αγχωνόμαστε με παγκόσμια θέματα υγείας

 

Η μνήμη μας λειτουργεί με συνειρμούς. Οι συνειρμοί αποτελούν κομμάτια πληροφορίας που μπορούμε να θυμηθούμε πολύ εύκολα και το ένα μας οδηγεί στο επόμενο. Οι πληροφορίες αυτές είναι έντονες, δηλαδή εντυπώνονται εύκολα στη μνήμη μας, και μπορεί να είναι σχετικές μεταξύ τους αλλά μπορεί και όχι.  Για παράδειγμα, “κορωνοϊός”, “αναπνευστικό”, “εντατική”, “διασωλήνωση”, “πεθαίνουν άνθρωποι”, όλα αυτά είναι κομμάτια πληροφορίας στα οποία ο εγκέφαλός μας τοποθετεί δίπλα τις αντίστοιχες δυνατές εικόνες που έρχονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι τρομακτικές. Επομένως, αυτοί οι συνειρμοί προκαλούν έντονα συναισθήματα φόβου και άγχους και την επείγουσα αίσθηση του κινδύνου από τον οποίο χρειάζεται να προστατευτούμε. Αυτοί οι συνειρμοί και τα συναισθήματα ενισχύονται περισσότερο στην πορεία καθώς τα συνδέουμε και με προσωπικές εμπειρίες και εικόνες που ήδη έχουμε πχ. από προηγούμενη δική μας νοσηλεία σε νοσοκομείο ή κάποιου δικού μας ανθρώπου, από ταινίες κλπ. 

Ένας ακόμη παράγοντας που ενισχύει το φόβο μας είναι η έλλειψη γνώσης και η έλλειψη έγκυρης πληροφορίας. Για άλλες ασθένειες, πχ. για τη γρίπη, γνωρίζουμε αρκετά πράγματα, ξέρουμε πώς λειτουργεί ο ιός, πώς μεταδίδεται και πώς δεν μεταδίδεται, ξέρουμε ότι υπάρχουν φάρμακα και εμβόλιο, οπότε αυτή η γνώση μας καθησυχάζει. Στην προκειμένη περίπτωση που ο κορωνοϊός είναι κάτι νέο και δεν έχουμε ακόμη τόσες πληροφορίες μας κυριεύει ο φόβος του αγνώστου ο οποίος συνοδεύεται από αβεβαιότητα για τις μελλοντικές εξελίξεις. Αυτός ο φόβος μας εμποδίζει από την κατανόηση της γύρω πραγματικότητας. Ο φόβος μας παγώνει και δεν μας επιτρέπει να σκεφτούμε σωστά, όπως ένα παιδί ενώ που έχει διαβάσει για άριστα, αγχώνεται στις εξετάσεις και γράφει μέτρια ή κακά γιατί “άδειασε” το μυαλό του.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε

 

Χρειάζεται να έχουμε πάντα στο νου μας ότι οι σκέψεις μας δεν είναι αντικειμενικές πραγματικότητες αλλά κατασκευάσματα του μυαλού μας και να τις αντιμετωπίζουμε ως τέτοιες. Ακούμε πόσα κρούσματα είχε ο κορωνοϊός, σκεφτόμαστε αμέσως ότι θα αρρωστήσουμε και περνάνε από το μυαλό μας τα χειρότερα σενάρια. Θα πρέπει λοιπόν να έχουμε επίγνωση ότι αυτή είναι μια σκέψη και όχι η πραγματικότητα και να το υπενθυμίζουμε διαρκώς στον εαυτό μας. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να “ξεφουσκώσει” ο πανικός και ο φόβος και να μπορέσουμε να διαχειριστούμε την κατάσταση, αυτό θα μας βοηθήσει, η ενσυνειδητότητα, δηλαδή η παρατήρηση του εαυτού μας στο παρόν. Επίσης, το να κάνουμε μια απλή άσκηση αναπνοής, να σταματήσουμε και να πάρουμε μια – δυό αργές και βαθιές αναπνοές, θα ενεργοποιήσει το παρασυμπαθητικό μας σύστημα και θα μας φέρει ηρεμία καθώς λειτουργεί αντίθετα από το σύστημα του άγχους και του στρες στο σώμα μας. 

Το επόμενο βήμα για να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας είναι η αποδοχή της κατάστασης. Αποδοχή της κατάστασης δε συνεπάγεται παθητικότητα και μοιρολατρία. Σημαίνει αρχικά, να δεχτούμε τα στοιχεία και τις πληροφορίες που μας δίνουν οι επιστήμονες και οι ειδικοί επί του θέματος. Θα πρέπει να αναζητήσουμε έγκυρες και επιστημονικές πηγές πληροφόρησης, όπως τον ΕΟΔΥ και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, και να αποφύγουμε το τυχαίο γκουγκλάρισμα και τα ποστ στα κοινωνικά δίκτυα όπου ο καθένας γράφει τη γνώμη του ή, ακόμη χειρότερα, αναπαράγει ψευδείς ειδήσεις. 

Έπειτα, θα πρέπει να συναισθανθούμε την ατομική μας ευθύνη, όχι μόνο απέναντι στον εαυτό μας, τα παιδιά μας και τους οικείους μας αλλά και τους ηλικιωμένους παππούδες, θείους, γείτονες και τα άτομα με σοβαρά νοσήματα. Ας μείνουμε στο σπίτι και ας αποφύγουμε το συνωστισμό σε κλειστούς χώρους, ας βήχουμε στον αγκώνα μας, ας φτερνιζόμαστε σε χαρτομάντιλο το οποίο απορρίπτουμε αμέσως σε κλειστό σκουπιδοτενεκέ, ας πλένουμε τα χέρια μας και τις επιφάνειες που ακουμπάμε συχνότερα (κινητά τηλέφωνα, τραπέζια κλπ.) περισσότερες φορές μέσα στη μέρα, ας κρατάμε το ανοσοποιητικό μας δυνατό με καλή διατροφή και ξεκούραση. Με αυτόν τον τρόπο θα μεριμνήσουμε και για μας αλλά και για τους ευπαθείς συμπολίτες μας που δεν έχουν την τύχη να έχουν καλή υγεία όπως εμείς.

 

Ειδικά για τους γονείς, τώρα που έκλεισαν τα σχολεία:

 

Δεν στέλνουμε τα παιδιά σε κλειστούς χώρους, πχ. φροντιστήρια, κλειστά γήπεδα.

Αν υπάρχει η δυνατότητα, τα προτρέπουμε να κινηθούν και να παίξουν σε ανοιχτό χώρο, πχ. πάρκο.

Τα ενθαρρύνουμε να διαβάσουν βιβλία.

Επιτρέπουμε λίγο παραπάνω χρόνο μπροστά σε οθόνες κατά προτίμηση σε εκπαιδευτικά προγράμματα όπως αυτό.

Μιλάμε όλοι μαζί, συζητάμε με τα παιδιά μας πώς αντιλαμβάνονται την κατάσταση, τα ενθαρρύνουμε να μοιραστούν τυχόν φόβους και ανησυχίες: “τι είναι ο κορωνοϊός;”, “πεθαίνουν όλοι αν κολλήσουν;”.

Δίνουμε την επιλογή στους εφήβους να ασκηθούν μέσα στο σπίτι (πχ. με σχετικά βίντεο στο Youtube) ώστε να εκτονώσουν την ενέργειά τους.

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κρατήσουν επαφή με τους φίλους τους χρησιμοποιώντας τις εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας που μας δίνουν τα κοινωνικά δίκτυα και η τεχνολογία.

+Ας επικοινωνήσουμε τηλεφωνικά με ηλικιωμένους συγγενείς και γνωστούς οι οποίοι ζουν μόνοι λέγοντάς τους μερικές καθησυχαστικές κουβέντες και πληροφορίες.

Ας προσπαθήσουμε σε δύσκολες στιγμές, όπως αυτή, να διατηρήσουμε ψύχραιμη και θετική στάση ώστε να μπορούμε να σκεφτόμαστε καθαρά και χωρίς πανικό και να έχουμε στο νου μας ότι το αύριο θα είναι λίγο καλύτερο.

Facebookpinterestlinkedinmail