Πώς μιλάμε στο παιδί για τη μάσκα ανάλογα με την ηλικία του

Πώς μιλάμε στο παιδί για τη μάσκα ανάλογα με την ηλικία του
11 Σεπτεμβρίου 2020 | Άρθρα

Πώς μιλάμε στο παιδί για τη μάσκα ανάλογα με την ηλικία του

Facebooklinkedinmail

Χρήση μάσκας συνιστούν οι γιατροί και οι διάφοροι εμπειρογνώμονες για να επιβραδύνουν την εξάπλωση του κορωνοϊού, παράλληλα με την κοινωνική απόσταση και το πλύσιμο των χεριών. Οι περισσότεροι ενήλικες κατανοούν την ανάγκη να φορούν μάσκα για την πρόληψη της εξάπλωσης του κορωνοϊού και αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά της.

Ωστόσο, το να κάνουμε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία του να φοράνε μάσκα κατά τη διάρκεια της πανδημίας μπορεί να συνοδεύεται με μια σειρά μοναδικών προκλήσεων ανάλογα με την ηλικία ενός παιδιού. Είναι επομένως σημαντικό να προσαρμόσουμε τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε για τη μάσκα ανάλογα με τις ανάγκες κάθε ηλικιακής ομάδας.

Μιλώντας με μικρά παιδιά

Για παιδιά ηλικίας 2 έως 4 ετών, το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε οι γονείς είναι να φοράτε μάσκα οι ίδιοι. Κάθε μικρό παιδί είναι διαφορετικό, αλλά η πλειοψηφία θα θέλει να κάνει όπως κάνουν και οι άλλοι – ειδικά αυτοί που το ενδιαφέρουν περισσότερο. Εάν η μαμά, ο μπαμπάς και τα αδέλφια φορούν μάσκα, θα θέλει να φοράει και κείνο.

Οι μάσκες για τα μικρά παιδιά πρέπει να είναι πολύχρωμες και να σχετίζονται με πράγματα που αναγνωρίζουν, όπως ζωάκια ή χαρακτήρες από βιβλία και τηλεοπτικές εκπομπές που αγαπούν. Για τα μεγαλύτερα νήπια, οι μάσκες μπορούν επίσης να αντιπροσωπεύουν τις εκφράσεις του προσώπου. Αφήστε τα παιδιά να επιλέξουν μάσκες με χαμόγελα και συνοφρυώματα, ή ακόμα και αυτές που μοιάζουν με ζωάκια.

Η προσέγγιση σε αυτήν την ηλικία είναι να δώσουμε το παράδειγμα και να κάνουμε τη διαδικασία της μάσκας όσο το δυνατόν πιο διασκεδαστική και άνετη – αλλά επίσης, κάντε ένα διάλειμμα όταν το παιδί κουράζεται με τη μάσκα. Το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε σε αυτήν την ηλικία είναι να μετατρέψετε τη μάσκα σε μια μάχη εξουσίας.

Εάν το μικρό σας παιδί διστάζει να φορέσει μάσκα, δείξτε φωτογραφίες άλλων παιδιών που φορούν μάσκες, σχεδιάστε μάσκες σε χαρακτήρες που ζωγραφίζουν ή βάλτε μια μάσκα σε ένα αγαπημένο αρκουδάκι ή κουκλάκι. Παρόλο που δεν είναι απαραίτητο να φοράμε μάσκες στο σπίτι, με τα μικρά παιδιά είναι μια πολύτιμη άσκηση για να είναι πιο άνετα όταν θα πρέπει να τη φορέσουν έξω.

Νηπιαγωγείο έως δεύτερη τάξη του δημοτικού

Με τα παιδιά στο νηπιαγωγείο έως τη δευτέρα δημοτικού, εξακολουθεί να είναι σημαντικό η επιθυμητή συμπεριφορά να γίνεται από τους γύρω τους. Ένα πρότυπο καλής χρήσης της μάσκας θα κάνει τα παιδιά σας πιο ενθουσιασμένα να κάνουν το ίδιο.

Είναι επίσης καλή στιγμή να αρχίσετε να μιλάτε στα παιδιά σχετικά με το «γιατί» της μάσκας. Μπορείτε να εξηγήσετε ότι όλοι φοράμε μάσκες αυτή τη στιγμή για να κρατήσουμε τα μικρόβια μας στον εαυτό μας. Σκεφτείτε κάτι σαν, “Φορώντας μάσκα, προστατεύουμε τους φίλους μας από το να πάρουν κάποιο μικρόβιο και οι μάσκες που φορούν εκείνοι προστατεύουν εμάς. Είναι κάτι ωραίο και ευγενικό.”

Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία αποκτούν καλύτερη κατανόηση της φροντίδας των άλλων. Είναι συμπονετικά και θέλουν να κάνουν το σωστό, γι ‘αυτό μια τέτοια κουβέντα τα βοηθά και να ενταχθούν. Τα παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας έχουν επίσης σταθερή κατανόηση των κανόνων, οπότε η υπενθύμιση ότι πρέπει τώρα να φοράμε μάσκα στο σχολείο ή στο σούπερ μάρκετ όπως φοράμε τα παπούτσια μας μπορεί να τα βοηθήσει να κατανοήσουν καλύτερα και να δεχτούν αυτή τη νέα οδηγία.

Οι γονείς μπορείτε επίσης να εξετάσετε τη χρήση μιας σχετικής αναλογίας για παράδειγμα να πείτε ότι, «Όπως ο Μπάτμαν φοράει μάσκα και κάπα για να τον προστατεύσει από τους κακούς, κι εμείς τώρα θα φοράμε μάσκα όταν βγαίνουμε έξω».

Παιδιά σχολικής ηλικίας

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν λίγο, οι διαφορές σε ό, τι είναι σε θέση να καταλάβουν μπορεί να είναι μεγάλες. Σε γενικές γραμμές, οι γονείς των παιδιών σχολικής ηλικίας πρέπει να είναι σαφείς και ειλικρινείς μαζί τους, χρησιμοποιώντας όρους που ελαχιστοποιούν την ανησυχία ενώ μεγιστοποιούν την επιθυμητή συμπεριφορά.

Πείτε στα παιδιά ότι έχουμε κάποια μικρόβια στην κοινότητά μας που κάνουν μερικούς ανθρώπους άρρωστους. Στη συνέχεια, μπορείτε να προσθέσετε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε, όπως να φοράμε μάσκες, να διατηρούμε την απόσταση μεταξύ μας και των φίλων μας και να πλένουμε συχνά τα χέρια μας. Έπειτα ενημερώστε τα παιδιά σας ότι υπάρχουν πολλοί έξυπνοι επιστήμονες και γιατροί που εργάζονται σκληρά για να βοηθήσουν, και βέβαια όταν εμείς κάνουμε αυτά που αναφέρθηκαν πριν τους βοηθάμε στο έργο τους.

Προεφηβεία (11 – 13 ετών)

Όταν τα παιδιά φτάσουν σε αυτή την ηλικία, έχουν καλύτερη κατανόηση του τι συμβαίνει στον κόσμο. Ωστόσο, οι γονείς θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και μπορεί να χρειάζεται μια εξατομικευμένη προσέγγιση, ειδικά για εκείνα τα παιδιά που παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους. Σε γενικές γραμμές, μιλήστε με το παιδί σας χρησιμοποιώντας πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της πανδημίας στην κοινότητά σας, χωρίς να χρησιμοποιήσετε ανησυχητική ορολογία. Θέλουμε να ελαχιστοποιήσουμε την ανησυχία, μεγιστοποιώντας ταυτόχρονα την επιθυμητή συμπεριφορά. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι το παιδί αντιλαμβάνεται ότι αυτό είναι κανόνας και όχι επιλογή.

Ζητήστε από το παιδί να συμμετάσχει ως μέρος της λύσης για την καταπολέμηση της πανδημίας. Οι γονείς θα πρέπει επίσης να εξετάσετε το ενδεχόμενο περιορισμού της έκθεσης των παιδιών στις ειδήσεις και στα μέσα ενημέρωσης. Τα παιδιά στην προεφηβεία είναι επίσης επιρρεπή στο να ακολουθούν το μονοπάτι που οδηγούν οι συνομήλικοί τους. Γι’ αυτό το λόγο μπορεί να είναι χρήσιμο να τους δείξετε ότι και όλοι οι άλλοι φορούν μάσκες. Πέρα από την ασφάλεια, το παιδί πρέπει να δει ότι η μάσκα είναι πολιτισμικά και κοινωνικά σημαντική. Βρείτε φωτογραφίες και βίντεο από TikTok ή διασημότητες της ποπ κουλτούρας. Εάν οι αγαπημένοι μουσικοί καλλιτέχνες εμφανίζονται στο Διαδίκτυο φορώντας μάσκα, το παιδί το λαμβάνει πιο ευνοϊκά.

Εφηβεία

Μέχρι τη στιγμή που τα παιδιά φτάσουν στα εφηβικά τους χρόνια, είναι αρκετά ικανά να βρουν πληροφορίες μόνα τους. Οπότε είναι σημαντικό να τα κατευθύνουμε προς αξιόπιστες πηγές.

Μοιραστείτε επίσημους ιστότοπους όπως αυτούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ή του ΕΟΔΥ και, στη συνέχεια συζητήστε τι διάβασαν και πώς αισθάνονται γι ‘αυτό. Μόλις το παιδί σας καταλάβει τι συμβαίνει, μετά μπορείτε να συζητήσετε την αξία της μάσκας και γιατί είναι τόσο σημαντική.

Οι έφηβοι και οι έφηβες πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι, ενώ ενδέχεται να μην έχουν αυξημένο κίνδυνο να αρρωστήσουν από τον ιό, θα μπορούσαν ενδεχομένως να το μεταδώσουν σε κάποιον που θα μπορούσε να αρρωστήσει, κάποιον που αγαπάνε, όπως οι παππούδες τους.

Η κατανόηση του κινδύνου για εκείνους που νοιάζονται και η ευθύνη που έχουν για να βοηθήσουν τους άλλους να είναι ασφαλείς, μπορεί να βοηθήσει στη συμμόρφωση με τη μάσκα.

Εάν η έφηβη ή ο έφηβός σας εξακολουθεί να αντιστέκεται, έχετε στο μυαλό σας κατά νου κίνητρα που μπορούν να τους κάνουν να φορέσουν μάσκα. Ίσως η πρόσβαση σε κάτι πολύτιμο γι’ αυτούς μπορεί να συνδεθεί στρατηγικά με τη χρήση μάσκας. Δεν προτείνεται χαρτζιλίκι σε αυτή την περίπτωση αλλά η πρόσβαση για παράδειγμα,στο PlayStation ή το Xbox ή σε μια αγαπημένη εκπομπή μπορεί να συνδεθεί με τη χρήση μάσκας.

Τα περισσότερα παιδιά θέλουν να κάνουν το σωστό. Εάν εσείς οι ίδιοι λειτουργείτε ως πρότυπο καλής χρήσης της μάσκας και εάν συζητάτε σαν οικογένεια για το γιατί η μάσκα είναι σημαντική και πώς μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση της ασφάλειας όλων, το πιθανότερο είναι να διαπιστώσετε ότι το παιδί σας ακολουθεί αρκετά εύκολα.

 

Επιστροφή στο σχολείο με τον κορωνοϊό

Facebooklinkedinmail